در این متن، به معرفی و توضیح سیستم های هیدرولیکی پرداخته می شود. ابتدا به تعریف و اجزای یک سیستم هیدرولیکی پرداخته می شود و سپس به بررسی انواع سیستم های هیدرولیکی، اهمیت انرژی و سیوینگ انرژی در این سیستم ها و نحوه کنترل آنها می پردازد. همچنین، تاثیر سیستم های اوپن لوپ و کلوز لوپ بر هزینه ها و نحوه کارکرد آنها نیز بررسی می شود.

به نام خدا دوستان موضوعی که در واقع می خواهیم امروز در موردش صحبت کنیم سیستم های هیدرولیکیه سیستم های هیدرولیک در واقع در صنعت به دو قسمت تقسیم میشه در واقع قسمت اصلی هیدرولیک معمولی هستش که سیال عامل در آن آب هستش و هیدرولیک صنعتی هستش که در واقع در اون روغن جریان داره ما اولین کاری که می خواهیم انجام بدیم در مورد خود هیدرولیک با هم صحبت کنیم ببینیم کلمات، عبارات و هر کدام از اینا در یک سیستم هیدرولیکی چه تعریفاتی داره؟ اولین چیزی که هستش در واقع ببینید در یک سیستم هیدرولیکی ما سه بخش اصلی داریم.
یک قسمت مربوط به تولید در واقع انرژی هیدرولیکی در داخل یک مداره.
قسمت دوم در واقع، بحث مربوط به انتقال و…
کنترل هستش در داخل سیستم های هیدرولیکی و سومین قسمت بحثی هستش که برای تغییر فرم و تغییر ذات انرژی در داخل قسمت های هیدرولیکی هستش ببینید دوستان ما می خواهیم در اینجا یه مبحث کلی رو پایه گذاری کنیم و این رو از این به بعد با هم در موردش بسیار صحبت کنیم بسیاری از در واقع دوستانی که تو هیته های آموزشی هستند دیدگاه و رویکردشون در مورد سیستم های هیدرولیکی بحث های پارامترهای مثل دبی و فشاره.
ما می خوایم بگیم این پارامتر ها مهم هستند ولی یک دیدگاه ارشد و بالاتری نسبت به این دیدگاه وجود داره که مربوط به مباحث انرژی هست.
شما بهتر میدانید دنیای امروز دنیای انرژیه یعنی هر چقدر یک سیستمی رو شما داشته باشید و بتونید با انرژی کمترین اون خواسته مورد نظرتون از اون سیستم ب بگیرید پس در نتیجه با انرژی کمتر تونستید کار مطلوب رو بگیرید و مسائل مربوط به سیوینگ انرژی که امروز بسیار مهم هستش رو رعایت کنیم پس ببینید دوستان بحث مربوط به انرژی خیلی مهمه ما می خوایم تبدیل انرژی های مختلف رو با هم صحبت کنیم و بگیم هر کدام از این ها در این تبدیل ها چقدر در واقع ما تلفات داریم و کجاها باید به این نکته دقت کنیم ببینید در یک سیستم هیدرولیک صنعتی همون جوری که می دونید بهتون گفتم از یک سیالی استفاده می کنیم این سیال در واقع بسیار برای ما انعطاف پذیری داره یعنی در واقع ما می تونیم این سیال رو با دبیش و فشارش بازی کنیم و یک سیال تحت تراکم داشته باشیم و بر اساس اون به خواسته های خودمون که یک نیرو و جابجایی در مورد یک اکچویتر در واقع خطی هست و یک یا در مورد سایر اکچوریتر ها به یک گشت آور و دوری برسیم این سه قسمت اصلی که دوستان ببینید در موردش صحبت کردم بیایید در مورد یه فیلم با هم ببینیم که ببینیم ابتدا این ها به چه صورتی در واقع در داخل یک سیستم هیدرولیکی هستند ببینید همون جوری که الان دارید اینجا می بینید قسمت های مختلف یک سیستم هیدرولیکی رو با هم داریم می بینیم من در ابتدای امر اصلاً نمی میخوام شما وارد شناخت در واقع اجزا برید بلکه یک نگاه ماکروسکوپیک کلی به یک سیستم هیدرولیکی داشته باشیم و بعد در هر قدم های بعدی ما در مورد تک این اعضا با هم صحبت می کنیم ببینید همونی که الان دارید می بینید و اینجا برایتون در واقع با رنگ روشن نشون داده شده این قسمت یک درواقع هایدرولیک پاور یونیتی هستش که وظیفهش تولید در واقع انرژی از یک انرژی مکانیکی یا الکتریکال هستش.
قسمت بعدی در واقع در واقع می بینید الان.
من ببخشید اینو چیز می کنم، فعالش می کنم.
قسمت بعدی، اجزاایی هستند که در واقع برای کنترل و انتقال انرژی در واقع هیدرولیکی از قسمت منبع قدرت به سمت در واقع.
عملگر مورد استفاده قرار می گیرند قسمت سوم که در تعریف اصلی گفتم قسمت مربوط به عملگرها هستند یعنی جایی که انرژی هیدرولیکی باید به یک انرژی مکانیکی تغییر فرم بده.
این سه قسمت قسمت های اصلی و مهم در واقع در یک سیستم هستش بیایید ببینید یه نگاهی بندازیم ممکنه شما ها هم در واقع با اجزایی که الان در اینجا می بینید در واقع آشنایی از گذشته داشته باشید یعنی در اینجا با توجه به اینکه در یک سیستم هیدرولیکی ما گفتیم از روغن های هیدرولیکی استفاده می کنیم یک مخخصنی داریم که در داخل این مقصن در واقع روغن هیدرولیکی ذخیرره میشه همون که نما رو هم خودتون دارید می بینید یک در واقع پمپی هستش که کوپل شده به یک الکتروتور در کنار این یک سری الممان ها الممان های در واقع کنترلی وجود دارند الممان های تقسیم جریان و فشار سازی ها رو در سمت در واقع راست می بینید و عملگر رو در قسمت بعدی ما به تفصیل در مورد تمام این اجزا بر مرحل بعدی.
صحبت خواهیم کرد.
دوستان ببینید در قسمت قبل در مورد سیستم هیدرولیکی و اجزا صحبت کردیم.
الان میخوایم یه مقداری با این اجزای داخل یک سیستم هیدرولیکی بیشتر با هم آشنا بشیم.
این خیلی مهمه که همه شما در واقع تا میتونید در واقع جزء شناسی نربوت به اجزای داخل یک سیستم هیدرولیکی رو بهتر و بیشتر با توجه به کاتالوگ هایی که موجوده با توجه به کانسپت هایی که مربوط به اجزاست پیش ببرید.
این در واقع تجربه چندین ساله هستش که تا وقتی که شما تمام اجزای یک سیستم هیدرولیکی رو نمی شناسی به هیچ عنوان در مورد اون سیستم هیدرولیکی نه فرایند طراحی رو انجام بدید نه فرایند های نت رو انجام بدید و نه فراینده مربوط به این بدید که بخواهید اعلام نظری کنید.
ببینید دوستان در یک سیستم هیدرولیکی.
یکی از خطرات خیلی زیادش اینه که سیستم های هیدرولیکی تحت فشار های خیلی بالایی کار می کنن.
این فشار های خیلی بالا باعث میشه که اگر به هر دلیلی عدم آشنایی نسبت به عملکرد هر کدام از اجزا وجود داشته باشه این اجزا اثرات خودشون رو در شلنگ ها یا اتصالات می ذارن و اگر در این اتصالات که ضعیف ترین قسمت های یک مدار هیدرولیک اتفاقی بیفته آسیب های دوران ناپذیری به کاربر و یا تیم مربوط به نت وارد می کنه پس در این دورهی که ما در واقع می خواهیم با هم پیش بریم بسیار در مورد جزء شناسی در واقع ادوات هیدرولیکی می خواهیم با هم پیش بریم و اون ها رو استپای است نسبت به کانسپت هاشون وظایفشون اثراتی که هر جزء در مورد عملکرد خودش و یا سایر اجزا می ذاره با هم بررسی کنیم ببینید پس این خیلی مهمه که در واقع بدونیم در یک سیستم هیدرولیکی چه اجزایی وجود دارند.
این اجزا در تقسیم بندی کلی در یک نرخ جریان انرژی هیدرولیکی که درون یک سیستم هیدرولیکی وجود دارند در یک کتابوری کلی یا یک تقسیم بندی کلی به صورت زیره.
بخشی مربوط به در واقع مخزن یا تانک هیدرولیکی هستش.
بخشی مربوط به منابع تولید انرژی هیدرولیکی هستش که شامل پمپ و الکتر.
موتوره.
از اونجا یک سیالی تحت فشار به داخل سیستم هیدرولیکی تزریق میشه.
از ادوات کنترلی عبور می کنه و به عملگر ها می رسه.
خب.
حالا ببینیم که این اجزاایی که داشتیم در موردشون صحبت می کنیم و در شکل قبل دیدیم به چه صورتیه؟ مخصوص هیدرولیکی در واقع جزئیه که وظیفهش نگهداری سیال هیدرولیکیه.
از طریق فیلتر.
این سیال هیدرولیکی به پمپ ها می رسه این فیلتر ها در واقع وظیفهشون فیلتراسیون روغن و محافظت از پمپه قسمت های دیگه ای که خیلی مهمه در واقع در یک در سیستم هیدرولیکی مربوط به در واقع پایپیننگ یا تیوبنگ یک در واقع مدار هیدرولیکیه رگلاتور ها چه رگلاتورهای فشار و چه رگلاتور های در واقع جریان در داخل یک در واقع سیستم هیدرولیکی بسیار مهمن.
شیر های کنترلی از اجزای بسیار مهم هستن و در انتها عملگر ها هستند.
ما در قسمت های بعدی کاملاً جزء ها رو با در واقع دیتیل های داخلشون به شما معرفی می کنیم.
خب بیاییم ببینیم یک سیستم هیدرولیکی از این اجزاایی که با هم صحبت کردیم چطور در کنار هم قرار می گیرند که یک وظیفه مدنظر ما رو انجام بدن.
بیاید ببینیم این ها رو چهجوری به صورت کلی در واقع میخوایم کنار هم بچینیم که اون هدف و نتیجهی که در یک سیستم هیدرولیکی داریم ما بهش بررسیم ببینید همونطوری که میبینید در یک سیستم هیدرولیکی ما در واقع یک تانک داریم یا یک مخزنی که سیال هیدرولیکی در داخل این مخسان ذخیره میشه.
پمپ وظیفهش در واقع به این صورت است که این سیال هیدرولیکی رو از طریق فیلترهای مکش کنه و به درون سیستم هیدرولیکی تزریق کنه و یا جرید.
هم پیدا کنه فیلتر ها از اجزای بسیار مهم دوستان من به شما حتماً در واقع در موارد خیلی جزئیات در مورد فیلتر ما با هم صحبت می کنیم.
کنیم شاید در حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از مشکلاتی که برای یک سیستم هیدرولیک اتفاق میفته به دلیل عدم کارآمددی یک فیلتر یا ناگاهی کاربری هستش که با یک سیستم هیدرولیکی داره کار می کنه خب پمپ رو در واقع همین جوری که می بینید پس سیال در واقع از تانک از طریق فیلتر به درون در واقع پمپ ساکن میشه پمپ در واقع این سیال رو در واقع بعد از اینکه ساکشن کرد به درون سیستم هیدرولیکی انتقال میده ببینید همون جوری که می بینید اینجا یک پرشه رگلاتور داریم که ما در موردش صحبت میخوایم کنیم من فقط میخوام به عنوان باکس اونا رو ببینید نمیخوام در مورد عملکرد فعلاً صحبت کنم مسیر جریان سیال از طریق پمپ به شیر کنترل میاد و همون طور که میبینید شیر کنترل در واقع هدایت می کنه جریان رو که به کدام یکی از دو سمت یک سیلندر حرکت کنه.
اگر بخواهیم که سیلندر به سمت بالا بره در واقع باید جریان سیال از طریق کنترل ول به سمت در واقع پرت یا دهانه بی سیلندر بره که جریان پشت پیستتون قرار بگیره و با وزن بیرونی قالب بشه و در حرکت معکوس اگر بخواهیم که پیستتون به سمت پایین بیاد جریان سیال از طریق کنترل ولو باید به سمت پرت a بیاد و باعث بشه که پیستون به سمت پایین بیاد ببینید دوستان در داخل یک در واقع سیستم هیدرولیکی یک سری خطوط هست که بسیار در دید اول خطوط ساده ای هستند ولی در دنیای واقعیت وقتی روی مدار های واقع میریم از کارآمددی بسیار بالایی برخوردار هستند.
یکی از این خطوط خطوط برگشتیه که در داخل یک سیستم هیدرولیکی وجود داره.
ببینید چرا ما باید این کارو کنیم که بعد یا تمامی سیالی که در واقع در یک سیستم هیدرولیکی تولید میشه از طریق یک راجلاتور فشار به مقسم برگردونیم دلیل انجام این کار چیه چرا ما یه خط برگشتی اینجا گذاشتیم ببینید دلیل اهمیت اینه که در یک سیستم هیدرولیکی چون تحت دبی و فشارهای بالایی کار می کنه خاموش و روشن کردن یک پمپ اصلاً کار منطقی نیستش در واقع مدار هی بشه که بتونه خودش به وسیله الممان هایی سیال رو بدون اینکه به سمت عملگر بفرسته به سمت مخزن بای پس کنه این یکی از اجزای خیلی مهم در سیستمه ولی باید دقت کنید که چون داریم روغن رو به مقسم برمیگردیم انرژیی که در واقع در اینجا در پمپ به سیال دادیم دوباره به مقصند داریم تخلیه می کنیم.
و اینجا اصلاً از لحاظ مسائل سیوینگ انرژی مدار خوبی نداریم ولی این موارد رو به صورت در واقع کیفی داریم صحبت می کنیم اگر بخوایم جلوتر به صورت کممی با عدد ها این موارددو با هم صحبت می کنیم تا واقعاً متوجه بشید به چه صورتیه ببینید همون جوری که در قبل دیدیم مییایم که جلوتر ما داریم همین جوری که در واقع حرکت می کنیم داریم مدارات رو فرمت های نمایشیشو عوض می کنیم و.
به یک فرمت یک بارچه می رسیم همینی که در اینجا هم می بینید ما داریم یک مخصوص هیدرولیکی داریم یک جریان سیال توسط پمپ از مخصوص کشیده میشه و به درون سیستم انتقال داده میشه.
یک شیری داریم که شیر ایمنی ما هستش.
یک شیری داریم که به ما جهت جریان رو در واقع کمک می کنه بر اساس اون نیازمندی ما بره و یک عملگر نگاه کنید دوستان دو تا عملگر رو در واقع اینجا زیر هم گذاشتیم یک عملگر عملگر خطی و عملگر دیگه عملگر دورانیه.
کشیدن این نمودار ها کارهای سختیه.
اومدن در واقع استانددارد های مختلف، عائم و سیمبول هایی رو ایجاد کردن که بر اساس این علائم و سیمبل ها گفتن یک پارچه سازی در واقع نمایش و بیان یک سیستم هیدرولیکی به چه صورتتی باشه الان اجزا رو در واقع در یک مدار کاملاً شما در شکل: سمت راست خواهید دیدش الان پمپ اجزای در واقع ایمنی اجزای راهد دهنده ما و سایر عملگر ها رو در اینجا خواهید دیدش دوستان ببینید در واقع بر اساس زاویه ای دیدی که ما نسبت به یک در واقع سیستم هیدرولیکی داریم تقسیم بندی های متفاوتی برای یک سیستم هیدرولیکی ووجود داره ما یه بحثی رو می خواهیم اینجا انجام و می خواهیم بگیم که در امروز سایر دوستان هم که در واقع کارهای در واقع کارهای طراحی انجام میدن یا کارهای آموزشن رو این بحث چه توضیحاتی دارن و چرا ما داریم رو این بحث یه توضیحات تکمیلی ارائه کنیم ببینید در از یک نگاهی سیستم های هیدرولیکی سیستم های اوپن لوپ هستن و کلوز لوپ این نگاه کنید دو تا اسمه دوستان ولی خیلی مورد استفاده قرار می گیره در یک سیستم در واقع اوپن لوپ که همون جوری که در واقع دارید می بینید اجزا رو خدمتتون قبلاً توضیح دادم نمی خوام وارد جزئیاتش شم فقط میخوام تمرکزتون رو در این نقاطی که من میگم ببرید همون که می بینید در انتها ما همیشه د سیستم هیدرولیکی تلاش رو بر این داریم که در اکچویتر یا عملگرمون یک کاری رو انجام بدیم یعنی یک نیروی رو تحت یک جابه جاایی داشته باشیم یا یک گشت آوری رو تحت یک سرعت دورانی وقتی ما یک عملگری رو داریم همون جوری که اینجا می بینید مدار هیدرولیکی که در واقع کوپل یا اتصال در واقع پیدا کرده به این عملگر روی خروجی عملگر ما هیچ گوونه کنترلی یا نداریم این به چه معناست؟ این به این معناست که من به عنوان کسی که دارم این سیستم هیدرولیک رو می بینم ممکنه یک ورودی ای رو به سیستم هیدرولیکی اعمال کنم ولی هیچ کنترلی روی عملگر ندارم و نمیتونم تشخیص بدم که آیا عملگرد به درستی کارشو انجام داده و در اون شرایطی که مطلوب منه قرار گرفته یا نه این سیستم هایی که در واقع از عملگر هیچ گوونه فیدبکی نمی گیریم دوستان ببینید من دارم تمام تمرکز رو می برم در مورد یک عملگررا ممکن داخل در واقع سیستم اجزای دیگه رو بگیرنا این به معنای اوپن لوپ و کلوز لوپ نیستش اینو کاملاً با هم در مورد صحبت می کنیم چون قرار است در سر عملگر ما در واقع اون مواردی که مورد نیازمون شامل در واقع نیرو و جابه جاایی رو داشته باشیم فیدبک باید از سر عملگر دریافت شه نه سایر اجزا ولی در مورد یک سیستم کلوز لوپ همان طور که در واقع در شکل سمت راست می بینید از انتهای پیستتون یا عملگرمون که وجود داره من یه فیدبکی می گیرم اینکه حالا این فیدبک فیدبک چی هست نیروی جابجایی سرعت گشت آوره یا سایر در واقع کمیت ها این خودش در واقع بحثی داره که وارد مقوله جدید از سیستم های کلوز دوپ میشه که الان در واقع مجال صحبت ما نخواهد بودش وقتی که من در واقع از انتهای یک عملگرم میام فیدبکی رو می گیرم و میام در یک کانال خطای یا مقایسه گری با اون چیزی که مدنظر خودم هست مقایسه ای انجام میدم و بعد شیری رو تحریک می کنم به این سیستم ها سیستم های کلوز لوپ گفته میشه پس دیدید دوستان برای اینکه دچار اشتباه نشیم و در مراجع مختلف وقتی می خونیم در کتاب و مراجع مختلف وقتی می خواهید رجوع کنید به این سیستم ها میگن سیستم های کلوز لوپ کنترل سیستم اگر جای دیگه این کلمه رو دیدید هیچ وقت با این اشتباه نگیرید بیایید بریم ببینیم چه فرقی در واقع بین این دو تا سیستم هست ببینید دوستان شاید بگم مهمترین فرقی که در مورد سیستم های اوپن لوپ و کلوز لوپ هست بحث هزینه ها هست اجزا و الممان هایی که در یک سیستم اوپن لوپ داره در واقع استفاده میشه با اجزا و الممان هایی که در یک سیستم کلوز لوپ استفاده میشه بسیار متفاوت حساسی اجزا در سیستم های کلوز لوپ بسیار بالاست شرایط محیطی که در واقع می خوان عمل کنند بسیار متفاوت از سیستم های اوپل لوپه و همه و همه این عوامل باعث میشه که هزینهه ای که برای خرید تأمین نگهداری م مسائل نت سیستم های کلوز لوپ هست بسیار بالاتر از سیستم های اوپن لوپه ببینید دوستان برای اینکه این رو به صورت باکس هایی برای شما نشون بدم همون جوری که نگاه می کنید فرض کنید من یک سیستم هیدرولیکی دارم و یک ورودیی رو به سیستم هیدرولیکی میدم این ورودی مثلاً می تونه تغییر جا و جابه جاایی یک شیر برقی باشد وقتی این تغییر رو انجام میدم و این اتفاقات تو پروسس و کنترولر اتفاق میفته خروجی من که در اکچویتر و عملگرم هست هیچ گوونه فیدبکی رو من نمی گیرم یعنی من به عنوان کسی که دارم سیستم تهرای می کنم هیچ گوونه در واقع دیتاایی رو نمی گیرم که این تغییرات من خروجی رو چقدر دچار تغییر کرده ولی در شکل پایینی همون که شما می بینید من از خروجی یه فیدبکی رو می گیرم و به وسیله ابزارهای اندازه گیری این فیدبک رو میارم با ورودی مقایسه می کنم.
و بعد می تونم کار کنترلی رو انجام بدم پس از لحاظ باکس یا سیستم های در واقع نمایش در واقع سیستم های باکسی که تو سیستم های کنترلی داریم.
بالایی رو سیستم در واقع اوپن لوپ میگیم و پایینی رو سیستم کلوز لوپ.
ببینید دوستان چه پارامترهای معمولاً در سیستم های در واقع کلوز لوپ مدنظر ما هستش همون که می بینید سیستم های کلوزرو ممکنه پوزیشن قرارگیری یک سیلندر و جک هیدرولیک برای ما اهمیت داشته باشه ممکنه نیرویی که یک جک داره به اون قطعه کار ما یا وسیله ما می کنه برای ما مهم باشد ممکنه فشاری که در پشت در واقع یک جک دارم و یا سرعت و سایر پارامتر ها مهم باشن.
بر اساس همین هر کدام از این در واقع پارامتر ها رو فیدبکی رو بگیرم از سر عملگر و بیارم در یک کنترولی و وارد در واقع سیستم کنم این باعث میشه من یک سیستم کلوز لوپ داشته باشم.
ببینید در مراجع مختلف اومدن این رو به صورت های متفاوتی نمایش دادم من چند تا اسلاید خیلی ساده گذاشتم و نمیخوام وارد جزئیات شم فقط به عنوان یک مخاطب سعی کنید این ها رو ببینید و ببینید هر کدومش چه اجزاایی داره اینجا در واقع یک سیستم در واقع می بینید در واقع اینجا در حوزه زمانه ما می دونید که برای تررسیم در واقع سیستم های در واقع کنترلی می تونیم هم در حوزه زمان این کار انجام بدیم و هم در حوزه لاپلاس ولی ما فعلاً به این کاری نداریم فقط شما میخواید ببینید که من از خروجی در واقع سیستم یک فیدبکی گرفتم آوردم در ورودی سیستم دوباره وارد کنترل ولف کردم باعث شده که من خروجیم رو اصلاح کنم اسلاید بعدی هم همین هستش در واقع اینجا هم من از سر لودم در واقع یه فیدبکی رو گرفتم و باعث شده که من بدونم که الان لودم در واقع تو چه وضعیته یعنی عملم که الان داره کار لودینگو برای من انجام میده در چه پوزیشنیه تحت چه نیرویی.
چته چه فشاری هستش در واقع قسمت های بعدی هم که در واقع باهاتون نشون میدم این نمایش های مختلفی که شما در یک مورد سیستم هیدرولیکی می بینید دو در واقع اسلاید بعدی فقط نمایش ها عوض شده و ممکنه که کلمات باشد.
ببینید من در مورد دو تا الممان هستش که تو اینجا یه توضیح مختلف خدمتتون میدم و ببینید ما سیستم هایی که الان داریم در مورد هم صحبت می کنیم تا پایان این دوره در مورد سیستم های اوپن لوپه ما سراغ سیستم های کلوز لوپ نمیاریم وقتی وارد سیستم های کلوز لوپ نشیم سیستم های پروپورشنال و سروی که سیستم هایی هستن که کلوز لوپن و بسیار سیستم های در واقع دقیقی هستند رو در موردش صحبتتی نمیکنیم بیاییم ببینیم حالا من در سر عملگرم چطور میتونم در واقع پارامترهای مختلفی رو بگیرم ببینید دوستان وقتی من یک عملگر یا سیلندری داشته باشم می تونم چه به صورت داخلی و به چه به صورت خارجی همون که می بینید در واقع پارامترهای رو از این عملکرد سیلندرم بگیرم.
در واقع مخفف در واقع لینییار دیال ترنسفورمره چیکار می کنه؟ در واقع اگر به صورت خارجی در روی یک سیلندری وصل بشه با توجه به اینکه به صورت مکانیکال به پیستتون سیلندر وصل میشه با با حرکت پیستتون سیلندر الویدی در واقع فیدبکی رو به شیر می فرسته و میگه الان سیلند در پوزیشن مثلاً نقطه ۱ ۱ ۱ ۲ ۱ ۳ قرار گرفته پس ما دو روش داریم در سیلندراه و جک هامون الویدیتی به صورت در واقع خارجی قرار بگیره یا الویدیتی جزئی از سیلندر ما باشه این رو به عنوان یک اسلاید گذاشتم که بدونید واقعاً این در واقع فیدبک از الممان های هیدرولیکی در سر اکتر به چه صورتی هستش؟ این در واقع شاید یه مقدار بیشتری همون جوری که در این اسلاید می بینید در واقع تو این سیلندر پیستتون در واقع خیلی با جزئیات بیشتری نشون داده که یه الویدیتی چطور کار می کنه همون که شما می دونید وقتی یک هسته ای در داخل یک میدانی جابه جا بشه و خطوط میدان رو قطع کنه می تونیم بر اساس قرارگیری این هسته فیدبک بگیریم این هسته در چه نقطه ای از میدان هستش اینجا هم در واقع دقیقاً همین هستش نگاه که کنید بیایم یه دور اجزای این مدار رو با هم ببینیم یک مخزنی داریم مثل سابق همیشه ما یک مخزن هیدرولیک داریم یک پمپی قرار می گیره که این پمپ سیال را از مقصن در واقع مکش می کنه و به درون سیستم انتقال میده یه جزئی اینجا گذاشتیم دوستان به عنوان آکوملاتور در موردش کاملاً صحبت در آینده خواهیم کرد وظایفشو خواهیم گفت و چه اثراتی در روی سیستم های هیدرولیکی داره این جریان میاد در داخل یک منی فولولدی منیفولد کلمه ای هستش که بسیار استفاده می کنیم شاید در واقع یک الممان.
هستش که از یک سمتی شما جریان هیدرولیکی ورودی دارید و از سمت دیره چندین جریان خروجی دارید یعنی اگر بخوایم منی فوت رو تعریف کنیم می تونیم بهترین و کاملترین تعریف رو براش اینجور داشته باشیم.
ولوف قرار گرفته روی منیفود و این باعث میشه جریان هیدرولیکی به سمت پیستتون بره.
وقتی که پیستتون حرکت می کنه به تناسب محل قرارگی پیستتون فیدبکی رو به ما در واقع به کنترولر می فرسته که الان پیستتون در چه موقعیتیه.
و بر اساس همین خروجی این فیدبک مقایسه ش با اون چیزی که مد نظر ماه به ولو میگه الان در چه کورسی از حرکت اسپولت قرار بگیر که در اون نقطه مورد نظری که مد نظر ماست جک بیسته یعنی ببینید دوستان در بسیاری از فرایند های صنعتی ما در داخل صنایه میخوایم چه اتفاقی بیفته یه جکی داشته باشیم بره برای ما در مثلاً ۳۰ در صد کورسش بمونه.
این خیلی مهمه که در واقعکت و دقیق بتونه در اون نقطه مرد نظر بمونه.
خب، اگر سیستم در واقع اوپن لوپ باشه من اگر ولوم رو تحریک کنم، جک حرکت می کنه.
ممکنه چشمی ببینم، ولی نتونم تشخیص بدم دقیقاً جک میخواد کجا وایسه.
این حساسیت رو اگر در صنایه وجود داشته باشه مطمئناً باید بریم سراغ سیستم های کلوز لوپ.
بیاییم ببینیم در واقع چطور هست بیاییم یک شکلی رو ببینیم دوستان در اینجا یک جکیه که در واقع ما برای یک کاری ازش استفاده کردیم که در واقع اگزکت در واقع به ما بگه یک فلپی در چه بازه و کورس حرکتیش قرار بگیره نگاه که کنید نسبت به یک جک معمولی الممان های بسیار بیشتری روی یه جکی که قراره فیدبک به ما بده وجود داره خب می دونید شما هر چقدر الم های روی یک سیلند یا جک بیشتر باشه، حساسیتش بیشتره، نگهداریش سخت تره و درواقع باید چه اتفاقی بیفته؟ یک تیمی که دانش و تخخص کافی داشته باشن سراغ این جک ها برند.
هر کسی نمی تونه ممکنه خیلی از دوستان دیدم تو صنعت سراغ این جک ها مییان و با دست زدن به الممان های جگ جکو از کالیبراسیون خارج می کنن و برگشت این و کالیبراسیون فرایند.
بسیار مشکلیه پس پیشنهاد من به عنوان یک نفر که شاید یک تجربه خیلی کمی در واقع توی صنعت داره وقتی به سیستم های کلوز لوپ می رسید دوستان خیلی در واقع مراقبت کنید اگر دانش کافی نسبت به این موضوع نداردید که هر کدام از این الممان هایی که روی سیلدر هست وظیفهشون چیه و چه اثراتی روی هم دارن به هیچ عنوان دست به این جک نزنید چون اگه از کالیبراسیون خارج بشه کالیبراسیون مجدد این اینجا بسیار فرایند سختی هستش.
حالا میایم در واقع مقایسه می کنیم بین سیستم های اوپن لوپ و کلوز لوپ ببینید دوستان تیم طراحی با توجه به تعریفی که براش میشه و بعد اینکه در سر عملگرش چه نیازمندی هایی داره انتخاب می کنه که کدوم یکی از سیستم های اوپن لوپ یا کلوز لوپو در واقع انتخاب کنه.
عامل اصلی در واقع هزینه هست همون که براتون گفتم.
هزینه تامین و در واقع در واقع خرید تجهیزات کلوزرو بسیار سخت سنگین هستش عامل دیگه که در اینجا می بینید همون براتون توضیح دادم که اینجا در واقع اسلاید رو در واقع سعی کردم خلاصه ای از مواردی که تا این لحظه بهتون گفتم یک جا براتون بیان کنم ببینید بحثهای مربوط به در واقع نگهداریی و تعمیرات هستش باید تیم متخصص بسیار کارآموزه در واقع سراغ سیستم های نگهداریی و تعمیرات سیستم های کلوز لوپ برم.
در واقع این حالت در مورد سیستم اوپنووت دوستان اصلاً برقرار نیستش.
شما اگر با دانش کافی داشته باشید می تونید در مورد سیستم های اوپن لوپ اعلام نظر کنید.
بحث مربوط نیازمندی هاست دوستان.
اگر یک روغنی داریم شما بهتر می دونید و همچین کاری رو اصلاً نکنید.
ما بسیار وارد مسائل در واقع صنعتی شدیم و دیدیم دوستان از همون روغنی که در واقع.
در سیستم اوپن لوپ استفاده کردن در سیستم های کلوز لوپشونم استفاده کردن.
این خیلی اشتباه هستش.
ببینید بذارید یک توضیحی رو اینجا بهتون بدم.
حتماً اینو آویزه گوشتتون کنید.
بدن انسان رو همه شما می شناسید توی بدن انسان خون جاریه.
می دونید پارامترهای خون بسیار مهمه.
ما وقتی میخوایم شبیه سازی کنیم یک سیستم هیدرولیکی رو، روغنی که جریان داره در الممان های هیدرولیک به مسابح اون در واقع خونی می بینیم که در بدن انسان جاریه.
اگر این روغن کاملاً فیلتراسیون نشود.
اگر این روغن مسائل انتقال حرارت رعایت نشود.
اگر این روغن.
پس ماند و باقی ماندن و زمانی که در مخسم میخواد قرار بگیره مورد لحاظ قرار نگیرد روغن عملاً نمی تونه وظایفشو انجام بده آسیبش رو به الممان های دیگه می ذاره ما رفتیم تو صنعت دیدیم شیری درست کار نمی کنه خب دوستان همه اولین چیزی که می رسن میگن شیر باید تعویض بشه الان هم که کسی در واقع کار تعمیرات نمیکنه کار تعویظاری متأسفانه غافل از اینکه ریشه عیب در جای دیگه ای و هنوز چون ریشه شناخته نشده این باعث میشه شما اون قطع رم عوض می کنید حالا این می خواد ولوی باشه رگلاتوری باشه یا هر الممان دیگه و بعد از مدتی مجددا این عیب در یک الممان دیگر یا همون الممانی که تعویض کردید مشاهده میشه پس حتماً دقت کنید قبل از هر چیزی وقتی به یک سیستم هیدرولیک می رسید روغن اون سیستم هیدرولیک رو چک کنید چک کردنشم کاملاً در موردش صحبت خواهیم کردش بحث بعدی در در واقع اختلاف بین سیستم های کلوز لوپ و اوپن لوپ هستش بحث کالیبراسی و حساسیته.
همون جوری که می دونید و براتونم توضیح دادم.
کالیبراسیون حساسیت عملگرهای در واقع کلوز لوپ نسبت به عملگرهای اوپن لوپ بسیار در واقع متفاوت هستش و باید خیلی در واقع بهش دقت کرد در شرایط خاصی باید قرارش دادد و نباید در واقع انتظارات فراتر از اون چیزی که براش طراحی شده ازش انتظار.
داشت بحث بعدی دوستان بحث در واقع بحثهای مربوط به تأمین قطعات یدکی یا بحث ریپیر هستش داخل یک مدار هیدرولیکی اگر واقعاً در مورد یک سیستم هیدرولیک کلوز لوپ شما بخواید در واقع فرایند در واقع نگهداریی و تعمیر و کار در واقع چی بگم به عنوان کار با کلمه فارسی بخوایم ریپیر رو بیان کنیم و.
مثلاً به عنوان مثلاً نگه تعمیرات رو در واقع روش بکنید قطعات یدکی سیستم های کلوز لوپ بسیار بسیار حساس هستند در بسیاری از موارد شما نمی تونید قطعه یدکی بخرید مجبورید کل پکیج یک جک رو عوض کنید و این باعث میشه هزینه های سنگینی رو به شما در پروژه های صنعتی در واقع تحمیل کنه پس باید بهش بسیار دقت دوستان ببینید ما در واقع در مورد سیستم های اوپن لوپ و کلوز لوپ با هم صحبت کردیم من چند تا نکته گفتم که می خوام در مورد اون نکات یه مقداری با هم بیشتر صحبت کنیم و بعد بگم سایر در واقع دوستانی که روی مسائل آموزشی کار می کنن یا توی سنعتاً کجاها در واقع دارن چیکار می کنن استفاده نادرست از کلمه اوپن لوپ و کلوز لوپ می کنن همان جوری که در واقع تو این فیلمی که الان با هم میخوایم ببینیم یه دوست در واقع یک نفری داره آموزش انجام میده و بعد داره استفاده نادرست می کنه از این کلمه و اگر شما به این کلمه دقت نکنید مطمئناً در مراحل بعد اگر این دقت نباشه چون این اتفاق افتاده در حتی خرید یک شیر مثلاً یک شیر ۴۳ که کاملا در موردش با شما صحبت می کنم ممکنه در داخل پرانتز نوشته باشه این شیر برای در واقع سیستم کلوز لوپه یا سیستم اوپن لوپه همین تغییر کلمه باعث میشه که کاملاً اون شیر ماهیتش عوض شده پس در نتیجه میخوام این کاملاً مفهوم اوپن لوپ و کلوز لوپ براتون کاملاً جا بیفته که از این بعد دچار اشتباه نشید من در واقع بهتون توضیح دادم گفتم تمام تمرکزتون رو ببرید روی عملگر اگر در روی عملگر ما فیدبکی گرفتیم و این فیدبک رو آوردیم در یک نقطه ای از مدار هیدرولیک چه در مورد یک شیری آوردیم چه در مورد روی پمپی آوردیم اون سیستم کلوز لوپه خب در غیر این صورت اون سیستم اوپن لوپه ببینید در مورد الان فیلمی که الان اینجا در واقع با هم می بینیم شخصی که داره کار آموزش انجام میده اومده تقسیم بندی کرده گفته ببینید ما یه سیستم در واقع کلوز داریم یک سیستم اوپن لوپ داریم اجزا رو کشیده همون جوری که می بینید رو کشیده پمپ الکتروموتورشو کشیده عملگرشم کشیده و بعد میاد در موردش توضیح میده دو تا دار رو هم کنار هم قرار داده.
ببینید وقتی توضیحاتشو تکمیل می کنه و میگه میگه سیستمی که در واقع الان شما دارید می بینیدش یک سیستم اوپن لوپه و سیستم سمت چپ که بعداً در واقع دوربیننو حرکت میده میره روون یک سیستم کلوز لوپه.
من به شما گفتم چی؟ برید سراغ عملگر ببینیم واقعاً روی عملگر فیدبکی گرفته یا نه.
ببینید شروع می کنه مدار هیدرولیکی شو ترسیم کردن.
از سر تانک حرکت می کنه میگه.
پمپ در واقع روغن رو از تانک می کشه وارد پمپش می کنه در واقع این روغن پمپ در واقع با توجه به تغییراتی که میده روغن رو به سمت در واقع عملگر حرکت.
میده و باعث میشه که اون عملگر حرکت کنه خب جریان برگشتی رو هم باید در واقع در نظر بگیره جریان برگشتی به سمت تانک میاره خب پس الان مدار رو دیدید چهجوری ترسیم شد الان ما طبق این مداری که داریم روی عملگرمون هیچ گونه فیدبکی نداریم حالا اومده در واقع اینجا نشون داده گفته که ببینید اینجا یه تانک داریم در واقع تمام هاشو در واقع و مجاری متصل به در واقعک رو نشون داده پرشر رو داره به شما نشون میده مسیر جریان سیالو نشون میده میگه میبره اینو تو عملگر و مسیر برگشت رو نشون میده که روغن رو برمیگردونه به سمت تانک به این سیستم میگه سیستم اوپن لوپ خب دوستان و در واقع مدار رو در واقع روشن می کنه الکتروتور کار می کنه پمپ شروع به حرکت می کنه و همون جوری که شما هم دارید می بینید داره در واقع اون چخ رو در واقع میچرخونه این سیستم رو به عنوان سیستم اوپن لوپ می شناسه.
تمرکز این شخص به جای عملگر در مورد تقسیم بندی روی تانکه حالا من کاملاً مقصود برای شما میگم چرا داره اینجوری نگاه می کنه از دید این شخص اگر هم ما فیدبکی سر در واقع عملگرمون داشتیم از دید این شخص این چی هستش یک سیستم اوپن لوپه چرا داره اینجوری در واقع بیانش می کنه میگه بابا جان من یک تانک دارم تانک رو نگاه می کنه میگه اگر اینک رو داشتم سیستم اوپنه یعنی روغن رو می کشم می برم و دوباره میار می ریزم تو تانک.
این چون اینجا تانک انفصال روغن ایجاد می کنه سیستم سیستم چی هستش؟ اوپن لوپ هستش.
داره توضیحاتشو انجام میده و الممان هاشم داره کاملاً میگه.
البته میاد یه الممانی رو این وسط اضافه می کنه و در مورد این بهتون توضیح بدم.
خیلی مثلاً میاد مثلاً یک شیری رو می ذاره میگه برای اینکه من بتونم چرخش اون چرخ رو در دو جهت داشت.
داشته باشم یه ولا می ذارم جریانی که از پمپ میای رو میبرم توی ولو و اون ولو برای من جریان رو تقسیم کنه و بهش راه بده که اول به سمت a در واقع عملگر بره یا سمت بی در این باعث میشه که من کنترل داشته باشم که عملگرم داره راستگرد می چرخه یا چپ گرد پس ببینید الممانناشو می ذاره در واقع لیور یا دسته مربوط به در واقع شیر رو هم می ذاره و بعد شروع می کنه به انجام این کار خب اول مدارشو خاموش می کنه حتماً این کارو می کنه دوستان یک نکته ای رو حتماً من به شما بگم در دنیای صنعت ببین ما الان در این دوره آموزشی بعداً برد های آموزشی رو خواهیم دید میریم روش کار انجام میدیم هر وقتی که یک مداری رو خاموش کردید در دنیای هیدرولیک این به این معنا نیست که الان میتونید شلنگ های هیدرولیکی رو جدا کنید یا فرایند تعمیر.
این سیستم انجام بدید.
چرا این دلیلی دارم براتون توضیح میدم؟ چون این اتفاق بارها و بارها من خودم شاهدش بودم که برای خیلی از کاربررا پیش اومده.
در سیستم هیدرولیک الممان هایی داریم که سیال محبوصو در خودشون نگه می دارن و اگر شما مدار رو خاموش کنید باعث میشه که این الممان در واقع پمپ رو خاموش کردید ولی الممان هنوز سیال با فشار بالا رو در خودش ذخیره کرد.
و به محض اینکه شلنگ ها رو جدا می کنید آسیب های خیلی زیادی ممکنه به خودتون یا تیم نت وارد کنید پس اینکه می بینید یه شخصی واقعاً میاد در واقع قطع می کنه اول الکتروموترو مورد دوم میره سراغ یه الممانی که الممان سیفتیه کلیدشو درمیاره ببینید دوستان این الممان سیفتی ها که شما من در واقع الممان های ایمنی ما بهشون میگیم الممان های مهمین وقتی شما می خواید بخریدشون.
حتماً این ها یک سوییچی روشون دارن که یک کلیدی روشون هستش به محض اینکه بخواید کاری رو انجام بدید حتماً باید سویشو باز کنید این به اجازه میده که تیم نت حتماً کلیدو دربیارن که در فین فرایند نگهداری تعمیرات هیچ کس نیاد مدار رو استارت کنه و آسیب های جدی بزنه اگر دیدید یک همچین کاری کرد دلیلش این بود اومد یه شیری رو اضافه کرد برای چی برای این منظور شیر رو اضافه کرد که بتونه در واقع عملگرشو در دو سمت.
داشته باشه حرکت چپ کرد و راست کرد مسیر پی رو آورد توی در واقع شیر خروجی شیر رو وصل کرد به سمت در واقع عملگر و مسیر برگشت جریان رو هم براش در نظر گرفت توضیحاتش اینه من دارم رو این فلم نکاتی که ممکنه در سند شما بهش در واقع در واقع بهش دچار بشید یا در واقع باهاش مواجه بشید و باید بهترین برخورد رو داشته باشید میگم پس نکات رو یک بار دیگه میگم دوستان به هیچ عنوان با خاموش کردن یک پمپ در یک مدار هیدرولیک اطمینان خاطر پیدا نکنی که اون مدار آماده فرایند تعمین.
بیرون نگهداری هست حتماً الممان های سیفتی رو سویی جا از مدار در واقع جدا کنید که به هیچ عنوان اونا دیگه استارت نشن سومین چیز حتماً از تخلیه تمام الممان های هیدرولیک اطمینان حاصل کنید بعد از این شما مجاز خواهید بود سراغ اون مدار هیدرولیک برید و کار روش انجام بدید خب همون که الان می بینید در واقع شلنگ های رفت و برگشت رو وصل کرد مطابق اون مدار و بعد نگاه کن آخرین کاری که انجام میده همه اجزا رم در واقع ازش اطمینان حاصل می کنه که به درستی بوده میاد سراغ در واقع کلید مربوط به سیفتتی کلید سیفتی رو می ذاره قفلشو فعال می کنه تازه اون وقت می تونه الکتروم استارت کنه الکترومتوری که الان در واقع استارت کنه خب لیورهای مربوط به شیر رو وقتی نگاه کنید در یک سمت در واقع لیورو نگه می داره در واقع داره در جهت عکس ساعت و در این حالت در عکس عقربه های ساعت حرکت می کنه.
این باعث میشه که یعنی با گذاشتن یک شیر امکان اینو به خودش داد که در دو جهت یک عملگر رو به حرکت دربیاره این سیستم اومد تو تقسیم بندیش به عنوان سیستم اوپن لوپ گفت از دید در واقع از دید ما طبق بحث هم که داشتیم در واقع این سیستم سیستم اوپن لوپ بودش تا اینجا مشکلی در موردش نداریم البته الممان های دیگه ای هم در مورد مدارش داره اضافه می کنه مثلاً داره یه الممانی اضافه می کنه که در واقع میزانن دبی جریانی که به سمت عملگر میره رو کنترل کنه که همین جو که می بینید الان داره با دست نشون میده باعث میشه وقتی میزان جریان به سمت عملگر کاهش یا افزایش پیدا کنه سرعت حرکت عملگر کم یا زیاد بشه نگاه کنید با کم کردن در واقع شیر در واقع فلو کنترول ولیی که اینجا داره باعث میشه سرعت دوران و اون چرخ یا عملگری که در واقع کوپله به اون چرخ هستن بسیار کم بشه.
اینجا داره در واقع الممان شیر و الممان های هم الممان های دررکشنال کنترول ولوا یعنی شیر های راهد دهنده و هم شیر های فلو کنترول ولو یه توضیح در واقع اجمالی میده.
ما تا اینجا به این مسائلش کاری نداریم ما فقط در مورد اوپن لوپ و کلوز لوپش داشتیم در موردش با هم صحبت می کنیم.
همون جوری که پس می بینید در مورد این الممان ها هم در واقع توضیحاتشو میده و.
سرعت دورانی در عملگر خواهیم داشت خب پس ببینید هیچ گونه تمرکزی این نفر در مورد اکچویتر ما نداره مبنای اوپن لوپ و کلوز لوپ بودنش رو بر اساس تانک میذاره میگه یه تانککی دارم اینه که عامل تعیین کننده است و همین جاست که ما میگیم این کار غلط.
خب چرا باید نقطه تمرکز ما روی عملگر باشه ببینید دوستان من یه مقداری در واقع می زنم چون نمی خوام وقت رو در واقع به این مسائل برسیم در مورد سیستم سمت راست که در واقع اینجا شروع می کنه اینجا بهش میگه سیستم کلوز لو مطمئناً طبق توضیحاتی که ما دادیم باید از سر عملگرش یک فیدبکی رو توی مدار بیاره ولی میگه نه من جریانمو از از پمپ به سمت عملگر می برم خب جریان برگشتی از عملگر رو به جای اینکه به سمت تانک بیارم مستقیماً میارم به سمت پمپ دوستان پس اومد کلوز لوپ رو گفت این کلوز لوپی هستش که کلوز لوپ مداره این به معنای کلوز لوپ در واقع سیستم کنترلی نیستش از دیدگاه بسیاری از در واقع تیم های آموزش دهنده تیم هایی که تو صنعت دارن این کار رو انجام میدن در واقع این سیستم سیستم کلوز لوپه ولی ما داریم میگیم نه این سیستم هم سیستم در واقع اوپن لوپ موقعی که لوز لوپ گفتیم تعریف پیدا میکنه که فیدبک از در واقع اکتر داشته باشیم خب ببینید داره چیکار می کنه میگه ببین جریان سیال مستقیماً به سمت یک پمپ میاد یعنی یک جریان رفت از سمت پمپ به سمت اکتر جریان برگشتی اک برمی گرده به به سمت پمپ میگه چون این یک مدار مدار بستهست من به این میگم کلوز لوپ دوستان پس من برای اینکه شما اینو بر اساس کاتالوگ ها دیتاشی های فنی و بر اساس مدارک طراحی دچار اشتباه نشید اینو تقسیم بندیشو براتون اینجوری می کنم ببینید دوستان اوپن لوپ و کلوز لوپو فهمید اگر یه کلمه ای بعد از اوپن لوپ و کلوز لوپ قرار گرفت اگر جایی دیدید.
نوشته اوپن لوپیریت با اوپن لوپ در واقع کنترل در واقع سیستم این دو تا متفاوتن ما تمام تمرکزمونو گذاشتیم برای سیستم های اوپن لوپ ان کلوز لوپ کنترل سیستم وقتی این کلمه رو میگیم یعنی داریم چیکار می کنیم روی سیستم کنترلی از عملگرمون فیدبک می گیریم اگر دیدیم بعد از این نوشتیم سیرکت یعنی مدار هیدرولیکیم اوپن لوپ هست یا کلوزروپ هستش این تمیز بودن بین این تعاریف رو حتماً داشته باشید چون بسیار مهمه در مراحل بعدی که در موردش میخوایم صحبت کنیم.

مقاله بالا بخشی از مطالب گسترده سیستم های هیدرولیکی است.

برای یادگیری صفر تا صد این حوزه به آموزش جامع هیدرولیک نماتک مراجعه کنید.

برای مشاهده توضیحات کامل بسته کلیک کنید.

بسته هیدرولیک

اگر به دنبال یاد گرفتن مهارت بیشتر و افزایش درآمد هستید،

برای دریافت آموزش های رایگان مرتبط با حوزه علاقه‌مندی خود فقط کافیه فرم رو تکمیل کنید.

لطفا موبایل خود را وارد نمایید

نظرتون درباره این مقاله چیه؟
ما رو راهنمایی کنید تا اون رو کامل تر کنیم و نواقصش رو رفع کنیم.
توی بخش دیدگاه ها منتظر پیشنهادهای فوق العاده شما هستیم.